middels
startside

Fossen
Fossen.

Utsikt tilbake fra fossen mot Storelva og Håkjerringfjellet.

Luten settfra Heia ved Henrikshovvatnet. Du ser også et glimt av Selfjorden og bak den Selfjordvatnet.

Lutvatnet
Turen til Lutvatnet starter i Jøvika, på veien mellom Tranøybotn og Stonglandseidet. I Jøvika går det en grusvei opp mot Litjevatnet ogfra parkeringsplassen går det en sti gjennom skaret og til sørenden av Litjevatnet. Gå rundt vatnet på østsiden og nordvest gjennom skogen omlag en kilometer til du treffrer Storelva. Følg elva opp til fossen mellom storelvvatnet og Blåfjellkollvatnet. Oppe ved fossen er det fint å ta en pause og nyte senjanaturen. Bikldet over viser Litjevatnet og skaret.
Her er fossen.

I bakgrunnen Kvænan

Langvatnet. Du kan ta tilbaketuren om Langevatnet. Da følger du den merkede løypa nordøst til Selfjordvatnet og går deretter sørover på østsiden av Langevatnet tilbake til fossen. Denne løypa er litt lengre og vanskeligere da de er endel ur nordom vatnet.

Her ser du Storelvvatnet til høyre, Langevatnet i bakgrunnen og Blåfjellkollvatnet til venstre. Fossen er i billedkanten til høyre. Jøvikfjellet er midt i bildet.

Lutvatnet skimtes midt i bildet og bak det Luten. Helt til venstre Grinda.

Lutvatnet. Den merkede turløypa, Senja på langs, går langs vatnet og videre forbi Selfjordvatnet og over Blåfjellet og ned til Åndervatnet. Et alternativ er å følge denne løypa og så gå ned fra Åndervatnet.

Grinda

Grinda 875 moh. og til høyre Luten 739 moh.

logo

Tranøy kommune

View Lutvatnet in a larger map

Turen til Lutvatnet er ikke merket. Den starter i Jøvika i Tranøy, 40 km fra Finnsnes.
Det går daglig buss fra Finnsnes.